ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ (EPPAIK24-25_CLASS4)
ΠΗΛΙΟΥΡΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Περίγραμμα και περιεχόμενο του μαθήματος
- Σχεδιασμός της διδασκαλίας (βασικές παράμετροι), διδακτικοί στόχοι, περιεχόμενα, πορεία διδασκαλίας, φάσεις - δραστηριότητες διεξαγωγής της.
- Διδακτικές αρχές και προσανατολισμοί, διδακτικές προσεγγίσεις/μέθοδοι, διδακτικά εργαλεία, μέσα διδασκαλίας, ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών/ταυτότητες, παιδαγωγική ατμόσφαιρα /κλίμα της τάξης, διδακτικά διλήμματα και αντινομίες στη διδακτική πράξη, επικοινωνιακά ρεπερτόρια.
- Διδακτικά σενάρια και αξιοποιήσή της, αναστοχασμός επί των διδακτικών μας πρακτικών.
Περίγραμμα και περιεχόμενο του μαθήματος
- Σχεδιασμός της διδασκαλίας (βασικές παράμετροι), διδακτικοί στόχοι, περιεχόμενα, πορεία διδασκαλίας, φάσεις - δραστηριότητες διεξαγωγής της.
- Διδακτικές αρχές και προσανατολισμοί, διδακτικές προσεγγίσεις/μέθοδοι, διδακτικά εργαλεία, μέσα διδασκαλίας, ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών/ταυτότητες, παιδαγωγική ατμόσφαιρα /κλίμα της τάξης, διδακτικά διλήμματα και αντινομίες στη διδακτική πράξη, επικοινωνιακά ρεπερτόρια.
- Διδακτικά σενάρια και αξιοποιήσή της, αναστοχασμός επί των διδακτικών μας πρακτικών.
Περίγραμμα και περιεχόμενο του μαθήματος
- Σχεδιασμός της διδασκαλίας (βασικές παράμετροι), διδακτικοί στόχοι, περιεχόμενα, πορεία διδασκαλίας, φάσεις - δραστηριότητες διεξαγωγής της.
- Διδακτικές αρχές και προσανατολισμοί, διδακτικές προσεγγίσεις/μέθοδοι, διδακτικά εργαλεία, μέσα διδασκαλίας, ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών/ταυτότητες, παιδαγωγική ατμόσφαιρα /κλίμα της τάξης, διδακτικά διλήμματα και αντινομίες στη διδακτική πράξη, επικοινωνιακά ρεπερτόρια.
- Διδακτικά σενάρια και αξιοποιήσή της, αναστοχασμός επί των διδακτικών μας πρακτικών.
Μια ιστορική ανασκόπηση της παιδαγωγικής επιστήμης (2ο μέρος) αλλά και μια συνολική θεώρηση των θεωριών μάθησης και των διδακτικών προσεγγισεων που διατυπώθηκαν με βάση αυτές.
Για όσους έχουν χρόνο είναι ενδιαφέρουσα και ενημερωτική και η 2η εκτεταμένη παρουσίαση με τίτλο"BASIC_Θεωρίες Μάθησης και η Αξιοποίησή τους στην εκπαιδευτική πράξη"
Οι ψυχολογικές αρχές που περιγράφονται στο φυλλάδιο της κας Βοσνιάδου ανακεφαλαιώνουν ορισµένα από τα
σηµαντικά πορίσµατα της τρέχουσας έρευνας για τη µάθηση και αφορούν στην εκπαίδευση.
Ο καθορισμός των στόχων είναι μια διαδικασία που επιτρέπει στους ανθρώπους να εξειδικεύουν και έπειτα να δουλεύουν προς τους στόχους τους. Αυτό συμβαίνει με την εξασφάλιση του ότι οι συμμετέχοντες γνωρίζουν σαφώς τι να περιμένουν από τους εαυτούς τους, όταν ένας στόχος πρόκειται να επιτευχθεί.
Μαθησιακό Αποτέλεσμα: Είναι η αποτύπωση όλων αυτών που ο/η εκπαιδευόμενος/-η γνωρίζει, κατανοεί και μπορεί να επιτελέσει μετά την ολοκλήρωση μιας μαθησιακής διαδικασίας».
Η μέθοδος επεξεργασίας εννοιών αποτελεί μια γενική πορεία διδασκαλίας που
επικεντρώνεται στην επίτευξη των στόχων διδασκαλίας που έχουν τεθεί και παράλληλα
ικανοποιεί τις απαιτήσεις των προγραμμάτων σπουδών.
Αποτελεί μια ενεργητική, συνεργατική μέθοδο, που στηρίζεται στη δυναμική της συνεργασίας, αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης. Οι μαθητές μιας τάξης οργανώνονται, με συγκεκριμένα κριτήρια, σε ολιγομελείς ομάδες, με συγκεκριμένους διδακτικούς στόχους.
Η συνεργατική μάθηση απαιτεί την κατοχή από μέρους του/της εκπαιδευτικού και του/της μαθητή/τριας
σημαντικών και απαιτητικών δεξιοτήτων.
Πώς τα παιδαγωγικά γεγονότα, φαινόμενα ή καταστάσεις επηρεάζουν το παιδαγωγικό κλίμα;
Παιδαγωγικο κλίμα είναι ο τρόπος με τον οποίο βιώνονται οι αλληλεπιδράσεις των συμμετεχόντων στα παιδαγωγικά συμβάντα, γεγονότα, φαινόμενα ή καταστάσεις.
Αναφέρεται κυρίως στα συναισθήματα και περιγράφει τις διαπροσωπικές σχέσεις του μαθητή τόσο με το δάσκαλό του, όσο και με τους συμμαθητές του.
Η Διαφοροποιημένη Διδασκαλία αναφέρεται στη δημιουργία διαφορετικών δρόμων μέσα από τους οποίους μαθητές με διαφορετικές ικανότητες και προϋπάρχουσα γνώση (τη δεδομένη χρονική στιγμή), ενδιαφέροντα και μαθησιακές ανάγκες (λόγω διαφορετικών τροχιών μάθησης) κατακτούν τη γνώση νέων εννοιών, οικειοποιούνται δεξιότητες και στάσεις ως μέρος της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας.
- Η συνεργατική διερεύνηση ως οργανωτική αρχή των δραστηριοτήτων του προγράμματος σπουδών (εξασφάλιση της ενεργούς συμμετοχής όλων μαθητών/εκπαιδευτικών).
- Δημιουργία συνεργατικών διερευνητικών κοινοτήτων μάθησης (σε όλα τα επίπεδα).
- Δραστηριότητες που στοχεύουν να βοηθήσουν του μαθητές στις επιθυμητές χρήσεις γλώσσας/λόγου. Προσανατολισμός στο λόγο. (π.χ. αξιοποίηση διαλογικών στρατηγικών για την προσφορά κατάλληλων σκαλωσιών μάθησης).
- Ενασχόληση των μαθητών με τις διαδικασίες σκέψης τους και των συμμαθητών τους/γενικά της κοινότητας της τάξης (μεταγνωστική ενημερότητα).
- Οι μαθητές & οι εκπαιδευτικοί ως ερευνητές των πρακτικών τους (η κριτική, η αναστοχαστική και η μετασχηματιστική φύση της διδακτικής – μαθησιακής διαδικασίας).
Η βιωματική προσέγγιση:
- Αξιοποιεί τα βιώματα των μαθητών και προκαλεί νέα
- Ενθαρρύνει τους μαθητές να συμμετάσχουν ενεργητικά στη διαδικασία της μάθησης
- Τους βοηθά να οικειοποιηθούν το θέμα που προσεγγίζουν μέσω της επένδυσης του προσωπικού ενδιαφέροντος.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -